7 způsobů, jak snížit stres v práci

“Když jsem ve stresu v práci, cítím úzkost, jsem podrážděný a pomalý. Základní úkoly jsou  stále více obtížnější. Začíná se to projevovat na mém fyzickém i psychickém zdraví.” Znáte to? Naše mozky reagují na stres tím, že uvolňují stresové hormony, které tělo aktivují do bojového nebo letového režimu. Pomáhají nám jednat rychle, reagujeme na základě svých instinktů a potencionálně se vyhýbáme nebezpečí. Většina těchto hormonů se později rozptýlí a nezpůsobí žádné přetrvávající problémy.

Zatímco krátkodobý stres, nazývaný také akutní, který se opakuje stále častěji, se může stát chronickým a tím pádem i nebezpečným. To proto, že způsobuje nadbytek stresového hormonu kortizolu ve vašem těle. Příliš mnoho kortizolu může přispět k rozvoji některým vážným zdravotním problémům: rakovina, srdeční onemocnění či dokonce poškození funkcí mozku. Někteří vědci tvrdí, že stres nepřímo zabíjí mozkové buňky. Zde je sedm tipů, které pomáhají snížit stres při práci. 

Udělejte krok zpět
Zabředli jste ve své práci do otravných detailů? Občas je dobré udělat krok zpět a dívat se na problém z větší výšky. V angličtině se používá slovní spojení “Look at the Big Picture”. Při pohledu na “Velký obraz” si připomenete vaše dlouhodobé cíle. Krok zpět vám pomůže získat perspektivu, umožní vám znovu zaměřit pozornost na to, co je důležité, což snižuje stres a výkonnostní úzkost. 

Najděte význam ve vaší práci
Vzpomínáte si, když jste nastupovali do vašeho prvního zaměstnání s cílem a touhou něco změnit? Je čas se vrátit zpět do této doby a připomenout si vaše nadšení a vášeň, se kterou jste do nové práce nastupovali. Ať už jste po těch letech chycení v rutině nebo jste zapomněli význam své práce, zaměření se na vaši kariéru může pomoci v boji proti stresu. 

Kontrolujte své pracovní vytížení
Udělejte si poctivý přehled vašeho pracovního nasazení a vytížení. Zeptejte se sami sebe “Nedělám toho už moc?”. Pokud ano, je na čase, abyste si promluvili s vaším šéfem a poradili se tom, jak snížit vaši pracovní zátěž, která může vézt i k syndromu vyhoření nebo vašemu odchodu z práce. Pokud jste ve vedoucí pozici, snažte se využít optimálně delegování, abyste mohli lépe vykonávat svou práci. Snižování pracovní zátěže může snížit stres, což ve skutečností zlepší vaší výkonnost v zaměstnání. 

Dávejte si pravidelné pauzy
Myslíte si, že práce během oběda, malé nebo skoro žádné přestávky a nevybírání si dovolené zvyšuje váš výkon v zaměstnání? Vašemu tělu, aby fungovalo správně, musíte dopřávat také ten správný odpočinek a relaxaci. Díky tomu načerpáte nové síly. Váš mozek potřebuje čas odpočinku nejen pro zvýšení výkonu, ale také pro snížení hladiny stresu. Přestávky by měly také zahrnovat pauzy od technologií, telefonů a sociálních sítí. 

Mluvte se svými kolegy
Máte dojem, že komunikace s vašimi kolegy je ztráta času? Šťastné a zdravé pracovní vztahy se významně podílí na tom, jestli vás vaše zaměstnání stresuje nebo ne. Vaše pracovní okolí se může stát podpůrným systémem. Sdílení pozitivních zkušeností zvyšuje morálku na pracovišti, tím pádem i produktivitu. Snižuje váš stres a pomáhá dělat pracovní prostředí pro každého šťastnějším. 

Dostatečně se vyspěte
Špatný nebo krátký spánek může přímo ovlivnit váš fyzický i psychický stav, což zhoršuje pracovní výkon a zvyšuje stres. Zaměřte se na doporučenou dobu spánku 6 až 8 hodin denně. 

Naučte se indentifikovat spouštěče stresu
Učení se o tom, co spouští váš stres, je nejdůležitějším krokem ke snížení stresu a zlepšení pracovního dne. Jakmile pochopíte, co způsobuje váš stres, pak můžete odstranit tzv. stresory nebo se lépe připravit na to, abyste se s nimi vyrovnali. 

Takže se zhluboka nadechněte a přijměte svůj pracovní den bez stresu.